Liiton uutiset

AKT uutisia

SAK budjettiriihestä: Työttömien palvelut turvaavat työllisyyden palautumisen (tänään)

- Valtion pitää omilla toimillaan luoda kysyntää ja sitä kautta tukea työllisyyden palautumista. Toki hyvinvointivaltion pitkän aikavälin kestävyys pitää turvata, mutta se ei ole tämän päivän asia. Tätä hallitusta tullaan arvioimaan lähinnä sen perusteella, miten se hoitaa koronakriisin, muistuttaa SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.  Tänään valmistunut valtiovarainministeriön budjettiesitys muodostaa pohjan hallituksen neuvotteluille ensi vuoden budjetista. Odotetusti budjettiesitys perustuu pitkälti aiempiin linjauksiin ja uusien poliittisten päätösten tekeminen jää hallituksen budjettiriiheen syyskuussa.   Työllisyystoimista linjaaminen tulee olemaan budjettiriihen isoja kysymyksiä. SAK:n mielestä työttömien toimeentuloon kohdistuvien leikkausten sijaan pitää etsiä keinoja tukea työttömien työllistymistä.  - Meillä ei ole varaa jättää työttömiä oman onnensa nojaan.

TSL: Ammattiosaston kotisivut kuntoon! Yhdistysavain Työpajapäivät syksyllä (eilen)

Tervetuloa laittamaan ammattiosaston kotisivut kuntoon!  Yhdistysavaimen uudella työkalulla modernien ja kaikilla päätelaitteilla toimivien kotisivujen rakentaminen onnistuu uskomattoman helposti ilman erityisosaamista. Työpajassa pohditaan yhdessä hyvien kotisivujen ominaisuuksia, opetellaan uuden Yhdistysavain-työkalun käyttöä ja työstetään omia sivuja nykyaikaisiksi, ajantasaisiksi ja selkeiksi. Oppiminen tapahtuu konkreettisen tekemisen kautta. Kurssin päättyessä ammattiosaston kotisivut näyttävät raikkailta ja niiltä on helppo löytää tietoa. Työpaja on tarkoitettu TSL:n jäsenjärjestöille, joilla on jo olemassa Yhdistysavain-kotisivut. Hinta Kurssi toteutetaan Opetushallituksen tuella ja on osallistujille maksuton. Kurssi sisältää kurssipäivän aikana tarjottavat kahvit ja lounaan. Kuopiossa, Tampereella ja Turussa myös majoitus. TSL ei maksa päivärahoja eikä korvaa mahdollisia matkakuluja. Kurssipaikat ja -ajat Oulu 29.

SAK haluaa parannuksia ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan (10.8.2020)

– Pelkästään se, että työttömyysturva on yleinen, ei tee siitä oikeudenmukaista. Näin on erityisesti niiden palkansaajien kohdalla, joiden kohtalona ovat nollatuntisopimukset, osa-aikaisuus ja määräaikaiset työsopimukset tai matalat ansiot, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta muistuttaa.  SAK:n hallitus ehdottaa, että jos halutaan nopeasti korjata työttömyysturvan ongelmia, niin myös lyhytaikaisten työsuhteiden on turvattava oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan. Lisäksi alimpia työttömyyspäivärahoja on korotettava ja karensseja kohtuullistettava. – Nämä olisivat muutoksia, jotka ovat nopeasti ja helposti toteutettavissa. Ne parantavat nuorten pätkä- ja silpputyöläisten asemaa ja helpottavat pienituloisten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien toimeentulo-ongelmia.   SAK vaatii lisäksi, että työssäoloehto ja soviteltu päiväraha määräytyvät jatkossa tulojen mukaan ja työaikatarkastelusta luovutaan.

AKT:n toimistot edelleen suljettuina (3.8.2020)

COVID-19 viruksen (koronavirus) aiheuttaman tartuntojen ehkäisemiseksi henkilökohtainen jäsenpalvelu liiton toimistoissa on edelleen toistaiseksi keskeytetty. Välttämättömät etukäteen sovitut tapaamiset ovat sallittu. Jäsenpalveluita hoidetaan toimistoissa edelleen puhelimitse sähköpostitse ja postitse jne.  Toimistoissa asioiminen pyritään avaamaan elokuun aikana. AKT:n koronasivustolta löydät päivitettyä tietoa ja ohjeita koronavirusepidemian vaikutuksista ja työnteosta epidemian aikana sekä hyödyllisiä linkkejä kuljetusalalla työskenteleville.  

Hollantilaisahtaaja menetti työnsä automaation takia – lähti kertomaan mitä tapahtui (28.7.2020)

  Hollantilainen Rotterdamin satamassa Uniportin palveluksessa 31 vuotta työskennellyt ahtaaja John Arkenboutin, 55, työt päättyivät keväällä. Takana oli 31 vuotta ahtaajana. Uniport on osa maailmanlaajuista Steinweg-yhtiötä. Lopetetussa terminaalissa työskenteli noin 200 henkilöä, joista ahtaajia noin 120. Uuden työn yhtiön palveluksessa sai noin 50 työntekijää. Loput saivat lopputilin tai päätyivät ennenaikaiselle eläkkeelle. Irtisanomisten taustalla oli Uniportin uusi automatisoitu terminaali Rotterdamin ulkopuolella. Se ei ole ensimmäinen automatisoitu terminaali Hollannissa. Historialliseksi tapauksen tekee kuitenkin se, että Rotterdamin vanha terminaali oli ensimmäinen, joka Hollannissa lopetettiin uuden automatisoidun terminaalin takia. Automaation seurauksena ahtaustyö on myös muuttunut. Koneet toimivat automaattisesti tai niitä ohjataan joystickillä valvomosta. - Se on kuin pelaisi Playstationia. Ei se ole ahtaajien työtä,